Karma har tillsammans med Electrolux tagit fram ett uppkopplat kylskåp för matbutiker. Kylskåpet är kopplat till Karmas app och tanken är att det ska minska matsvinnet genom att förenkla försäljningen av osåld mat.
Kylskåpet står hos Ica Kvantum Liljeholmen
Så funkar det:
Karmas användare som gör ett köp hos ICA Kvantum Liljeholmen i Stockholm genom Karma-appen kan hämta ut beställda varor direkt från det uppkopplade kylskåpet.
Användaren låser upp det uppkopplade kylskåpet, som är utrustat med ett smart lås, genom att uppvisa en QR-kod vid det smarta låset.
Den köpta produkten visas sedan upp i matbutikens kassa.
Kylskåpet beta-testas alltså just nu på Ica Liljeholmen fram till och med 31 december 2018.
Svenskt intiativ som räddar mat
Karma är ett svenskt bolag som tagit fram en app som ska göra det enkelt för konsumenter att köpa fullt ätbar mat som blivit över från restauranger, caféer och matbutiker, till ett kraftigt nedsatt pris. Appen har idag 400 000 användare och fler än 1 500 anslutna restauranger, caféer och matbutiker och över 580 000 matvaror har räddats från att bli slängda, uppger Karma.
Vidare så har Karma uppmärksammats en del runt om i världen och sedan i augusti så är Electrolux en av bolagets delägare.
– Samarbetet med Electrolux gör att vår idé kan få extra fart, växa snabbare och dessutom kompletteras med kunskap och erfarenhet som vi som startup ännu inte har. Kylskåpet är ett första steg i vår gemensamma strävan efter att rädda mer mat och värna om miljön, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare på Karma, i ett pressmeddelande.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.