360° kommer bedöma utifrån ett helhetsperspektiv när det kommer till hållbarhet, det inkluderar att spåra vart råvarorna kommer ifrån, vart matavfallet och svinnet tar vägen hur personalen utbildas i hållbarhetsfrågor och hur mycket grönt restaurangen har på menyn. Samt hur mycket fokus som läggs på säsongsmat och på hållbar servering av kött och fisk.
Sveriges ny restaurangguide 360° bedömer både hållbarhet och gastronomi när den ger en restaurang betyg.
”Det är bråttom nu, ändå är det så få restauranger som engagerar sig i hållbarhetsfrågor på allvar. Samtidigt ställer vi restauranggäster inte tillräckligt tuffa krav, vi litar på att restaurangerna tar ansvar för maten som serveras – vilket långt ifrån alla gör”, säger Pär Bergkvist, initiativtagare till nya 360° – den första restaurangguiden i världen som bedömer såväl gastronomi som hållbarhet.
Bakom initiativet står Pär Bergkvist och med sig har ett gäng profiler inom matbranschen, bland annat Paul Svensson som är kock och som äger Fotografiska i Stockholm.
Juryn består av ett 20-tal personer som nu ska ge sig ut och besöka 300 restauranger i Norden, för att sedan kommer ut med den första guiden lagom till sommaren 2019. Guiden kommer ges ut digitalt. Alla bedömningskriterier kommer vara offentliga.
Partners till den nya guiden är: Världsnaturfonden WWF, KRAV, Visit Sweden, Nespresso, Rational och Skånemejerier.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.